Menig startup struikelt al voordat de wedstrijd is begonnen

Het hebben van een goed idee, is mooi. Het weten te vermarkten, is een tweede. En het dan ook ‘in leven houden’ is nóg een (derde) bijkomend punt. De laatste jaren heb ik veel voor startups gewerkt: vaak goede ideeën, maar altijd hebben ze op meerdere vlakken hulp nodig. Logisch, want er komen nogal wat disciplines kijken bij het succesvol lanceren van een product of dienst. Daar heeft menig ervaren ondernemer al moeite mee, laat staan een nieuwe startup met jonge enthousiastelingen. Er komen immers zoveel dingen op je af: met alleen een idee ben je er dus nog lang niet.

Al vele jaren zijn we met Black Rooster bezig met allerlei mobile toepassingen voor diverse opdrachtgevers: van apps die de offline met de online wereld laten combineren, zoals track-en-trace toepassingen met o.a. beacons, tot en met 3D augmented reality apps. Het lijkt dat de laatste maanden zakelijk Nederland pas mobile écht begint te omarmen, en dat is natuurlijk een prima maar ook logische ontwikkeling. We zijn immers allen al jaren 24/7 met onze smartphones en tablets bewapend.

We zijn in Nederland echter wel erg laat op gang aan het komen met mobile toepassingen zélf bedenken en ontwikkelen, want in de Verenigde Staten en Groot Brittannië zijn ze al heel ver met mobile integratie. Veel grote retailers en horeca-ondernemingen, zoals Starbucks, maken additionele en enorme winsten door onder andere ‘mobiel betalen’ in hun bedrijfsmodel op te nemen. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een betaaloplossing in de mobiele app, die weer gekoppeld is aan profielgegevens van de smartphonegebruiker in kwestie. Voor de gebruiker geeft het gemak, voor de onderneming geeft het veel waardevolle data én extra verdienmodellen.

Mobiel betalen begint dus in Nederland ook los te komen. Eindelijk. Want een vergeten portomonnee halen we thuis niet op, maar voor onze smartphone rijden we wél terug. En hoe handig zou het zijn als je overal met je mobiele telefoon kan betalen? Wat op gebied van mobiel betalen al heel handig is: de Tikkie app. Ken je die? Als je met vrienden bijvoorbeeld kosten moet delen, dan kun je een specifiek bedrag invullen en die via WhatsApp versturen naar degenen waar je geld van terugkrijgt (omdat jij iets voorgeschoten hebt). Tikkie is een initiatief van de ABN Amro, en nu zag ik gistermorgen dat mijn eigen bank, de ING, deze betaalfunctionaliteit ook in haar app heeft ingebouwd. De Rabobank heeft deze functie ook al in haar mobile app opgenomen.

Tikkie is dus een (startup) initiatief van de ABN Amro. De Rabobank had voorheen een soortgelijk concept genaamd Grppy. De ING had Twyp, wat stond voor “The way you pay”. Beide losse apps, maar beiden bestaan niet meer: de functionaliteit is nu geïntegreerd in hun hoofd mobile apps. Verstandig.

En precies om deze reden, schreef ik deze blog. Ik begon immers met het gegeven dat een startup wel een goed idee kan hebben, maar als deze niet goed naar de markt wordt gebracht, óf dat ze niet kort op de bal blijven zitten met ontwikkelingen, dan kun je door grote, snellere of slimmere partijen worden ingehaald.

Ja, jij kunt als startup een superidee hebben, maar als dat gemakkelijk door een ander is te integreren in een oplossing die zij al (deels) hebben, dan ben je ook zó van de kaart. Als startup heb je goede relaties om je heen nodig, die ervaring hebben in disciplines die jij als startup niet hebt. Of dit nu business development is, of juridisch disciplines voor het dichttimmeren van NDA’s en andere contracten, investeerders voor de funding of digitale marketeers voor het vermarkten en profileren van het concept: met alleen een idee, ben je er dus nog lang niet.

Je moet uit het juiste hout gesneden zijn: velen willen ondernemer zijn, maar blijven toch vaak (en dan ook nog: kortstondig) in het ‘ondernemertje spelen’-fase hangen. Doorzettingsvermogen, loyaliteit, vooruitdenken en realisme: zo maar wat trefwoorden die ik bij menig jonge startup zag ontbreken. Je hebt als startup een goede begeleiding nodig, zoals StartupDesk Amsterdam. 24 Brick Lane en Black Rooster zijn partners van dit initiatief, en juichen het toe dat jonge en ambitieuze startups wat meer ondersteund worden door ervaren ondernemers.

Maar, stel dus dat je als kleine, frisse startup het Tikkie concept had bedacht en ontwikkeld. En je merkt nu dat alle grote banken deze rechttoe-rechtaan functionaliteit in hun eigen mobiele app hebben opgenomen. Ga je dan als gebruiker (als ING-klant zijnde bijvoorbeeld) nog Tikkie gebruiken?

Nee, he?

Precies.

Daarvoor heeft de Tikkie app te weinig meerwaarde geboden. Gebruikers worden voormalige gebruikers, want de app heeft geen toegevoegde waarde meer. Dit had Tikkie kunnen oplossen, door wat andere features en functionaliteiten in te bouwen. En dan zodanig, dat de app onmisbaar werd. Nu zijn ze door wat grootmachten ingehaald, die álle tijd hebben genomen én alle budget hebben gehad, om jouw ooit zo goede idee van tafel te vegen. Nu hoeven we met Tikkie geen medelijden te hebben, maar menig startup struikelt dus al voordat de wedstrijd is begonnen, omdat ze bovenstaande niet of niet tijdig zien aankomen. En áls er een concurrent aankomt stormen, dan weten ze eigenlijk niet wat ze moeten doen. Het hebben goede professionals om je heen, is dus van groot belang om het hoofd te kunnen bieden aan anderen die op de loer liggen

24 Brick Lane